Toyota SAS systeem uitgelegd

In de wereld van de vorkheftruck staan veiligheid en betrouwbaarheid voorop. Om aan deze eisen te kunnen voldoen zijn alle vorkheftrucks van Toyota – als enige - uitgerust met het unieke System of Active Stability (SAS), een exclusieve technologie ontworpen om de veilige werking van uw vorklift actief te ondersteunen. Maar wat is dat nu precies, dat Toyota SAS-systeem?

Toyota SAS - Systeem van Actieve Stabiliteit

Het Systeem van Actieve Stabiliteit - uniek bij Toyota heftrucks – is een dynamisch intelligentiesysteem dat bestaat uit 10 sensoren, 3 motoren en een processor. SAS houdt voortdurend toezicht op de vorkheftruckactiviteiten en onderneemt onmiddellijk corrigerende maatregelen wanneer de stabiliteit van de truck of de lading in het gedrang dreigt te komen. De samenwerking tussen zijn zes geavanceerde functies houdt uw chauffeur en goederen veilig op de baan – en tilt uw productiviteit naar een hoger niveau. Het systeem is niet alleen veilig, het zorgt er ook nog eens voor dat uw kosten dalen, door de verhoogde veiligheid worden de schadekosten en het ongevallenrisico namelijk aanzienlijk gereduceerd.

Hieronder zetten we de 6 stabiliteitsfuncties voor u nog even op een rijtje:

Achterasstabilisator

Indien bij 4-wielers de truck in een bocht onstabiel wordt, wordt de achteras automatisch geblokkeerd. Dit voorkomt zijdelings kantelen door het zwaartepunt van de vorkheftruck aan te passen.

Snelheidsreductie in bochten

Indien Toyota SAS bij 3-wieltrucks detecteert dat de draaisnelheid gevaarlijk hoog is, zal het de vorkheftruck automatisch vertragen om de stabiliteit te behouden.

Voorwaartse neighoekbeperking

Toyota SAS controleert constant de lasthoogte en mastpositie en past indien nodig de masthoek automatisch aan om de chauffeur en lading te beschermen.

Achterwaartse neigsnelheidsbeperking

Indien Toyota SAS detecteert dat ladingen boven een bepaalde hoogte achterwaarts kantelen, wordt de mastsnelheid automatisch gereduceerd, zodat de lading veilig en stabiel naar de juiste positie beweegt.

Automatische vorkhorizontaalstelling​

Het handmatig stellen van de vorken in een horizontale stand kost elke keer wat extra tijd. Maar met de vorkhorizontaalstelling worden de vorken nu met één druk op de knop automatisch op 90° gesteld. En hierdoor wordt het eenvoudiger om ladingen op hun plaats te brengen.

Actieve stuursynchronisatie​

De actieve stuursynchronisatie zorgt er voor dat het stuur en de truckwielen altijd correct uitgelijnd zijn – waardoor chauffeurs altijd weten welke kant de vorkheftruck op gaat. Hierdoor wordt ook de meest comfortabele en ergonomische rijpositie bereikt.  

Meer over Toyota vorkheftrucks

Ontdek de andere sterke punten van Toyota vorkheftrucks hier.

Recent Hefnieuws
Het ontstaan van de vorkheftruck oftwel Clark

Het ontstaan van de vorkheftruck oftewel “Clark”

Voor het ontstaan van de allereerste vorkheftruck moeten we terug naar 1919. Een tijd waarin de meeste dingen nog afhankelijk waren van brute mankracht, vooral als het ging om het laden en lossen van goederen. Tot in Ohio de Towmotor Corporation werd opgericht.

Lees meer
5 Redenen om te kiezen voor een tweedehands heftruck

5 Redenen om te kiezen voor een tweedehands heftruck

De aankoop van een nieuwe heftruck is niet voor iedereen een vereiste. Waarom de keuze voor een tweedehands vorkheftruck dan vaak een goed alternatief is? We zetten 5 redenen op een rijtje.

Lees meer